Zappen, zingen en collecteren tijdens online kerkdiensten

Kerken hebben zich tijdens de huidige coronacrisis snel aangepast. Massaal stapten zij over naar het uitzenden van kerkdiensten via kerktelevisie. Helderblauw, organisator van de Kerkenbeurs en uitgever van Kerkmagazine, hield een representatieve steekproef over het kijk- en luistergedrag van kerkgangers.

Als alternatief voor de kerkgang luisterde of keek 70,3% naar een uitzending van de eigen kerkelijke gemeente; 8,2% bekeek een kerkdienst van een landelijke televisiezender. Favoriet apparaat om de eigen kerkdienst te bekijken was met 34,7% de laptop, gevolgd door televisiescherm (26,3%). Kijken via een smartphone was populair bij 13,2%.

In 51% van de online kerkdiensten was er gewoon tijd ingeruimd voor de collecte. Van de luisteraars en kijkers maakte 29,7% handmatig geld over en deed 21,5% dat via een collecte-app. Ruim een kwart deed dat later in de week en 22,5% zegt het geven later in de kerk wel weer in te halen.

Meezingen is populair: 41,6% zingt zachtjes mee met de liederen en 27,8% uit volle borst. De rest leest mee of luistert alleen maar. En ook thuis wordt gesnoept: 21,6% nam een snoepje tijdens de kerkdienst.
Kerktelevisie leent zich ook voor eigentijds kijkgedrag, zo blijkt uit de 1,7% van de kijkers die aangeeft te schakelen tussen verschillende kerkdiensten.

Aan de steekproef werkten 711 mensen mee, evenredig verspreid over alle kerkelijke denominaties.

Bekijk hier de volledige uitslag van het onderzoek.